כנסים ואירועים

אילוסטרציה
  • הרצאות מרכז מינרבה השנתיות
  • כנסים
  • הרצאות אורח
  • מפגשי סופרים וקוראים
  • ימי עיון ושולחנות עגולים

 

2023 

מי ולמה צריך ארכיון? ארכיונים וארגוני זכויות אדם ושינוי חברתי

19.01.2023

בשנים האחרונות גברה בחברה האזרחית המודעות לחשיבותם של ארכיונים ארגוניים וקהילתיים. בסדנה, בהשתתפות פעילות\י ארגוני זכויות אדם ושינוי חברתי, ארכיונאיות\ים והיסטוריוניות\ם, נברר את הצורך בארכיונים, נדון בדפוסי הארגון שלהם, ונחשוב מה אפשר לעשות כדי להקים ולתחזק אותם.

ארגוני זכויות אדם ושינוי חברתי הם אתר חשוב של ידע חברתי; במהלך פעילותם הם צוברים ידע עצום, אך הן הידע הזה והן הפעילות עצמה נעלמים לעתים בהעדר תיעוד. בקרב ארכיונאיות\ים צמחה מזמן ההכרה בחשיבותם של ארכיונים קהילתיים וארכיוני תנועות חברתיות ובאתגרים שהם מעמידים בפני המקצוע. עבור היסטוריוניות\ים, ארכיונים כאלה הם אוצר בלום, אך דעתנו היא שיש להם גם חשיבות ציבורית והם קשורים בלב עבודתם של ארגוני זכויות אדם. אנחנו מקוות\ים שהמפגש בין תחומי פעולה וידע שונים יהיה פורה עבור כולנו.

תוכנית האירוע
2023

פוליטיקת זהויות לאן?

זהויות בחברה, בתרבות ובמשפט

10 בינואר

רועי רוזן: ״להעמיד פנים באמת״ – מילות מבוא לז׳וסטין פראנק והקרנת הסרט הקצר ״שתי נשים וגבר״ 

הילה שמיר: עבודת מין ועבודות אחרות – זהות ומעמד בפמיניזם המשילותי.

לואי ותד: ספרות מינורית ותרגום זהויות.

ליהי יונה: חלומות פוסט זהותניים בעולם זהותני: על מורכבות פוליטיקת הזהויות ונחיצותה.

מגיבה ומשוחחת: ליאורה בילסקי

תוכנית האירוע

הקלטה

2022

טכנולוגיה ודה/קולוניזציה >>

מוזיאון. ארכיון. עיר

28 לנובמבר 2022 | 28 לדצמבר 2022

שני האירועים תחת הכותרת ״טכנולוגיה ודה/קולוניזציה״ עסקו כל אחד במרחב אחר שבו הטרנספורמציה הדיגיטלית מתעתדת להגדיר מחדש את אופני ייצור הידע ומוסדותיו: המוזיאון, הארכיון והעיר. מטרתם לאתגר את הנטייה הרווחת לתווך את המפנה הדיגיטלי כמהלך טכנולוגי ואוניברסלי שעיקרו שקיפות, שיתוף ידע והשתתפות, ולחשוף את הפוליטיקה ויחסי הכוח המוטמעים בטכנולוגיה עצמה. לרוב זהו שיח הנוטה לקדם רעיונות של שקיפות ובעלות שיתופית גלובלית על הידע ובה בעת להתעלם מהיסטוריה קולוניאלית של ניצול ונישול של קבוצות מוחלשות ועמים ילידיים מקניין רוחני, מרכוש וממשאבים אנושיים וסביבתיים. מעבר לדיון הביקורתי, השאלה העומדת בלב שלושת המפגשים האלו מבקשת להנכיח גישה אתית ומעשית - אם מאגרי

הנתונים הדיגטלייים מייצרים עולם, אז איזה עולם נרצה לייצר?

מנחה: ד"ר חגית קיסר

28 לנובמבר:

תכנית

הקלטה

 

 28 לדצמבר:

תכנית

הקלטה

2022

הפוליטי והפלסטיני: גזענות, יחסי משטרה/חברה, ומחשבות על פוליטיקה אחרת

09 ביוני

המפגש השלישי בסדרה "גזענות ממסדית בחברה הישראלית" עסק באוריינטציה הפוליטית-ביקורתית שמתגבשת בקרב החברה הפלסטינית בישראל בעשור האחרון ובמגוון הנושאים הנוגעים למאפייניה של אוריינטציה זו. בייחוד יחסה של החברה הפלסטינית למידת מעורבותה של המשטרה בתוך החברה, ומידת אחריותה על המתרחש בה בסוגיות של אלימות, תקיפה, פגיעה ופלילים. כל זה, לאור שאלת מעמדה ומעורבותה של הזירה המשפטית במאבק למען שינוי הסטאטוס קוו. באמצעות פניה לתיקים אמיתיים, הועמק הדיון בדימוי ותיאור חזונות אלטרנטיביים למציאות הקיימת ולאפשרות שלה להביא לשינוי.

תכנית האירוע

הקלטה 

2022

ב- 03.05 נערך המפגש השני בסדרה "גזענות ממסדית בחברה הישראלית" כדיון בנושא: בין גזענות לאלימות ממסדית: עוני, הגזעה ומחשבות על פוליטיקה אחרת. ״גזענות ממסדית״ היא תווית שקשה למלא אותה בתוכן מוסכם. במפגש ניסינו להתמודד עם קושי זה. דיברנו על הגורמים שמאפשרים גזענות והגזעה בידי גופי שיטור ואכיפה, שמקשים על הדיון בתופעות אלה ושקושרים אותן באופן הדוק לעוני ולהדרה. מתוך כך ביקשנו לפתוח מרחב לדמיין מציאות אחרת ולדון בדרכים לשינוי - מרפורמות מקומיות ועד לשינוי רדיקלי Abolitionism)) או ביטול של מוסדות קיימים. השיחה בין ספיר סלוצקר עמראן, ענבר פלד וגיל רוטשילד אליאסי נמשכה כדיון ביקורתי בין כל המשתתפים.

 

תכנית האירוע
2022

ב-13.03 נערך המפגש "הפוליטי והאתיופי: גזענות, יחסי משטרה/חברה, ומחשבות על פוליטיקה אחרת". השיחה בין ד״ר אדנה זאוודו לבין פקדה אבבה התמקדה באוריינטציה הפוליטית-ביקורתית שמתגבשת בקרב יוצאי אתיופיה בעשור האחרון, והשלכותיה על המאבק לחברה צודקת בישראל. המפגש עסק במגוון נושאים הקשורים למאפייניה של אוריינטציה זו, בייחוד היחס לשחורות כזהות פוליטית, היחס לאלימות משטרתית ומקומה של הזירה המשפטית במאבק לשינוי. לבסוף, נגענו בזיקות השונות של יוצאי אתיופיה למאבקים פוליטיים של קבוצות אחרות: בזירה המקומית – אזרחי ישראל הערבים פלסטינים; ובזירה הגלובלית – אפרו-אמריקאים.

 

תכנית האירוע

 

סדרת מפגשים בנושא גזענות ממסדית בחברה הישראלית הפוליטי והאתיופי: גזענות, יחסי משטרה/חברה, ומחשבות על פוליטיקה אחרת - YouTube

 

2020 ב-16.12 נערך ערב העיון ׳"ביחד ולחוד"? יישובים קהילתיים על בסיס עדתי-תרבותי-לאומי׳, שעסק בשאלות נוקבות בנושאים של הפרדה בדיור, זכויות קהילתיות, האוטונומיה של הפרט ועוד בעקבותהצעה, תוצר יוזמה של סגן השר לביטחון הפנים, גדי יברקן מהליכוד, להקים יישוב ליוצאי אתיופיה.המושב הראשון בערב העיון התמקד בהצעתו של ח"כ גדי יברקן להקים יישוב לקהילת יוצאי אתיופיה והמושב השני עסק בסוגיית ההתיישבות הקהילתית-עדתית באופן היסטורי רחב יותר ומהיבטים של אתניות, זהות, תרבות וקהילתיות, בהקשר של ערבים, יוצאי אתיופיה וחרדים בישראל. יוצרת התיאטרון, נאני ברוק, השתתפה גם היא בערב עם קטעים מהצגות שיצרה, שעוסקות בסוגית המגורים והדיור, וחלקה מחוויותיה האישיות.

תכנית ערב העיון

וידאו ערב העיון

2020 ב-11.11 ערך המרכז סימפוזיון מיוחד בנושא חוק הקורונה: ׳חירום בתוך חירום: סימפוזיון חוק הקורונה בישראל׳. כידוע, חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020 (״חוק הקורונה״) מעלה שאלות רבות הנוגעות לדמוקרטיה, חלוקת הסמכויות בין הרשות המחוקקת למבצעת, מצבי חירום, זכויות אדם ושלטון החוק. תיקונו האחרון בצורה שמאפשרת להגביל הפגנות נמצא בדיון בפני הרכב מורחב של תשעה שופטים בבג"ץ. ביום העיון השתתפו דוברות ודוברים בעלי מומחיות ונסיון בנושא מהאקדמיה ומהפרקטיקה כמו גם ממשרד המשפטים ודנו בשאלות אלו. בין השאלות שנדונו: היתרונות והחסרונות של חוק הקורונה לעומת שימוש בתקנות שעת חירום; הסכנות להפרדת הרשויות ולריכוז כוחות בידי הרשות המבצעת; המתח בין הדרישה לשימוש בחקיקה ראשית ולא תקש"ח מצד אחד ובין הביקורת על חקיקת חוק הקורונה מצד שני; יישום החוק בשטח ושאלות נוספות. הסימפוזיון היה פתוח לקהל.

תכנית יום העיון

וידאו יום העיון

סימפוזיון כתוב, אתר ICON-S ישראל

2020 ב-23.1 התקיים יום עיון בנושא ׳הקול נשאר במשפחה: על זכויות אדם ושוליות מרובה של הורים לילדים בסיכון. יום העיון היה פרי שיתוף פעולה עם האגודה לזכויות האזרח בישראל ועסק בקידום הגנה משפטית לזכויות אדם של הורים לילדים בסיכון המטופלים במסגרת מערכת הרווחה, בעיקר על הזכות להליך הוגן. יום העיון ריכז לראשונה בישראל עיסוק משפטי או אקדמי שהתמקד בפגיעה המבנית בזכויות אדם של ההורים לילדים אלה, עם המאפיינים המגדריים והמעמדיים המובהקים שלהם. ביום העיון לקחו חלק אנשי מקצוע מתחום המשפט והטיפול, על מנת להעלות את הנושא לדיון בקרב אנשי זכויות אדם ומשפטנים בפרט. תכנית יום העיון
2019

ב-7.11 התקיים יום עיון מיוחד לכבודה של פרופ׳ פנינה להב, אשר עסק במפגש המרתק בין היסטוריה למשפט. יום העיון נערך בשיתוף המכון למשפט והיסטוריה ע״ש קרן דיויד ברג

הזמנה

וידאו מיום העיון

2019

ב-11.6 התקיים בפקולטה יום עיון בנושא ״עזה במשפט״. יום העיון נחלק למושב מומחים ולשורה של הרצאות אורח, אשר אפשרו דיון מעמיק וביקורתי בסוגיות חדשות ובאתגרים המשפטיים הנובעים ממעמדה המשפטי המיוחד של רצועת עזה. יום העיון נערך בשיתוף מערכת כתב העת ״עיוני משפט״.

הזמנה

וידאו

2018

ב-14.5 התקיים בחסות מרכז מינרבה לזכויות האדם דיון שהוקדש לסוגיה הבוערת של הפליטים ומבקשי המקלט. בערב זה, שורה של דוברים הציגו זויות שונות הקשורות לסוגיה על מנת להרחיב את נקודת המבט וליצור דיאלוג. עו״ד ענת בן דור, מנחת הקליניקה לזכויות פליטים בפקולטה למשפטים הציגה את עבודתה של הקליניקה לאורך השנים, את המאבקים המשפטיים על הצלחותיהם וכשלונותיהם. מוטסים עלי, סטודנט למשפטים במרכז הבינתחומי ופליט מדארפור, הציג את מאבקי הקהילה מנקודת מבט אישית. שני בר טוביה הציגה מבט השוואתי על אמצעים שננקטים על ידי מדינות שונות בעולם להתמודדות עם תופעת הפליטים. ד״ר עמרי בן צבי ממשרד המשפטים הציג את מדיניות הממשלה. ד״ר איתמר מן מאוניברסיטת חיפה הציג את המקרה הישראלי כחלק ממגמה עולמית של אכיפה חיצונית ואכיפה שילוחית של הגנה על גבולות (בניית החומה וההסכמים עם מדינות שלישיות כדוגמאות לכך). את הדיון הנחו פרופ׳ אייל גרוס וד״ר נטלי דודזון מהפקולטה שלנו.

הזמנה

וידאו

2016

יום עיון למקבלי מענקי מחקר מטעם מרכז מינרבה

 

שולחן עגול בנושא אקטיביזם ארכיבאי: הארכיון בין ידע לפעולה פוליטית
לתכנית המפגש. בשיתוף מכון ברג למשפט והיסטוריה.

ההזמנה למפגש

לצפיה בתכני המפגש חפשו ביו-טיוב הארכיון בין ידע לפעולה פוליטית

הריסת בתים ע"פ תקנה 119 - ענישה או הרתעה? בשיתוף מרכז אדמונד י. ספרא לאתיקה.

לתכנית המפגש

2014

פרוטוקול איסטנבול להערכת עינויים: שימושים בישראל, דילמות משפטיות ואתיות. בשיתוף הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל.

ההזמנה למפגש

קולקוויום בנושא "מחקרי פרטיות עכשוויים". אורח: פרופ' עמיתי עציוני, אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.

לתכנית המפגש

לצפיה בהרצאתו של פרופ' עציוני

השימוש בדיני נזיקין ככלי לקידום זכויות אדם. בשיתוף הקליניקה לזכויות אדם והמוקד להגנת הפרט.

ההזמנה למפגש

פרופ' ויקי שולץ, בית הספר למשפטים, אוניברסיטת ייל: "מניעת אפליה כהפרעה: צמיחתה של גישה חדשה להבנה ולהתמודדות עם אפליה." תגובות: ד"ר יופי תירוש, ד"ר תמר קריכלי-כ"ץ, הפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן.

לתכנית המפגש

2013

ערב עיון על הסרט "חנה ארנדט" ובמלאת 50 שנה לספרה "אייכמן בירושלים". בשיתוף מרכז אדמונד י. ספרא לאתיקה.

ההזמנה למפגש

סדנה על תביעות ייצוגיות של ניצולי שואה. בשיתוף מרכז הלכה ומעשה והמכון להשתלמות עורכי דין בפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן.

ההזמנה לסדנה

חרדים להשכלה: היש לאפשר השכלה גבוהה בתנאי הפרדה בין המינים? בשיתוף מרכז אדמונד י. ספרא לאתיקה.

ההזמנה למפגש
 

לצפיה ביום העיון חפשו ביו-טיוב השכלה גבוהה בתנאי הפרדה

 

דו"ח ועדת טירקל - חקירת תלונות על פשעי מלחמה בישראל.

ההזמנה למפגש

 

בין חברון לשייח' גראח - על מעמד נכסים בגדה המערבית וירושלים המזרחית שלגביהן טענות בעלות של יהודים לפני 1948. בשיתוף המוקד להגנת הפרט.

ההזמנה למפגש

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>